Fout: Kon Recaptcha niet laden.
Vul de captcha in en dien uw verzoek opnieuw in. Dank je.
Fout: Kon Recaptcha niet laden.
Vul de captcha in en dien uw verzoek opnieuw in. Dank je.
De gesloten opbouw komt in vele verschillende vormen voor. Zo wordt hij onder andere gebruikt als aanhangwagen voor een personenauto of vrachtwagen. Daarnaast is het ook mogelijk om een gesloten opbouw te hebben als oplegger voor een vrachtwagen. Dit is de meest gebruikte vorm voor zowel opleggers als aanhangwagens. Dat komt doordat in deze vorm goederen die niet aan specifieke omstandigheden blootgesteld hoeven te worden, zoals gekoeld/verwarmd of onder druk, door middel van een gesloten opbouw veilig vervoerd kunnen worden. De gesloten opbouw zorgt ervoor dat de goederen niet gemakkelijk van de oplegger of aanhangwagen kunnen vallen. Bij de aanhangwagens wordt er in het professionele gebruik ook wel veel gebruik gemaakt van een open en platte aanhangwagen. Deze uitvoering wordt veel gebruikt in de wegenbouw en bij tuinmannen. Dit komt omdat grond, zand, stenen of andere losse goederen gemakkelijker geladen kunnen worden op een open aanhangwagen.
De gesloten opbouw voor vrachtwagens is er in verschillende uitvoeringen. Het verschil tussen deze uitvoeringen is vooral het materiaal waarmee de opbouw is gemaakt en daarmee ook op welke manier de vrachtwagen geladen kan worden. Dit is erg interessant omdat met de kennis van wat en hoeveel er vervoerd gaat worden, er op een eenvoudige wijze bepaald kan worden hoe de vracht het best in- en uitgeladen kan worden. Er zijn uitvoeringen waarmee de gehele constructie uit plaatmateriaal bestaat, hierbij kan er alleen via de achterzijde in- en uitgeladen worden. Maar, daarnaast zijn er ook constructies waarbij het dak bestaat uit plaatmateriaal en de zijkanten bedekt worden met een zeil. Bij deze uitvoering kan er zowel via de achterzijde als via de beide zijkanten worden in- en uitgeladen. Ook is er een uitvoering beschikbaar waarbij de gehele constructie wordt afgesloten door een afdekzeil. Bij deze uitvoering is er de meeste vrijheid wat betreft het in- en uitladen, dit komt doordat er hierbij via de zijkanten en de bovenzijde van het voertuig in- en uitgeladen kan worden doordat het zeil van de gehele constructie verwijderd kan worden. Bij de keuze voor de constructie moet er dus een keuze gemaakt worden tussen de sterkte van de constructie en de flexibiliteit tussen hoe er in- en uitgeladen kan worden.
De transportsector is de grootste gebruiker van de gesloten opbouw. Deze trailers worden vaak ook door de fabrikanten van de truck gemaakt. Daarnaast bestaan er ook nog enkele fabrikanten die opleggers leveren voor specifieke toepassingen, hierbij kan het gaan om bijvoorbeeld zware goederen.